Al heel wat jaren ben ik actief met het maken van sculpturen uit hout, metaal, glas en steen. Vaak probeer ik meerdere materialen te combineren vanwege de contrasten die dat oplevert.
Graag maak ik mijn sculpturen tactiel. Ze moeten in de hand te houden zijn of er is met de handen mee te spelen. Daarom bestaan mijn sculpturen uit losse onderdelen die individueel kunnen worden opgepakt.
Sommige werken kunnen ook naar gelang de stemming worden neergelegd. Gesloten, beschermd en beschut met het tastbare onderdeel opgeborgen of het tegenovergestelde; open, uitbundig en naar buiten gericht.
Van een aantal vaste leveranciers betrek ik glaswerk. Dan begint mijn ontwerpproces. Ik combineer glazen objecten graag met hout en metaal. Gekleurde accenten komen van knikkers of halfedelstenen.
Eindeloos de losse onderdelen herschikken tot de verhoudingen kloppen in mijn hoofd.
De laatste stap is het fotograferen om alles vast te leggen.
IJsselbiënnale 2023
In 2023 werd van 17 juni tot 17 september de kunstmanifestatie IJsselbiënnale 2023 georganiseerd. Verspreid over 130 kilometer langs de rivier de IJssel konden kunstwerken worden bezocht van 27 kunstenaars uit binnen- en buitenland.
Website: IJsselbiënnale 2023
Samen met de IJsselbiënnale 2023 wordt in de stad Kampen de expositie Nevengeul georganiseerd. Op meerdere locaties in de stad presenteren lokale en regionale kunstenaars hun werk. Het thema van de IJsselbiënnale 2023 is Aarde – Bodem – Grond.
Vijf sculpturen van mijn hand zullen vier maanden lang te zien zijn in de Bovenkerk van Kampen. Ik heb rond dit thema drie sculpturen gemaakt, assemblages waarin zand is verwerkt.
Het zand dat ik gebruik, heeft op zich geen waarde. Het zijn gewone schepjes zand. Het feit dat ik weet waar ter wereld ik was toen ik het zand meenam, geeft het voor mij waarde. Het gaat over mij op aarde, over bodem en over grond.
Website: Nevengeul
Nevengeul: Red Dust
Op een reis door Australië in 1989 heb ik een potje rood zand meegenomen omdat de kleur van het zand zó overdreven rood was, dat ik het terug in Nederland wilde kunnen laten zien.
Ik heb het rode zand nu gebruikt in een assemblage: Red Dust.
Nevengeul: Holloway Beach
In 2012 maakte ik een reis naar Aruba, onderdeel van de Nederlandse Antillen in de Caraïben. Ik heb daar een potje zand verzameld op het strand waar de 18-jarige Amerikaanse Natalee Holloway in 2005 vermist raakte.
Voor de expositie van Nevengeul in Kampen heb ik een assemblage gemaakt, gebruik makend van zand van het strand op Aruba.
Nevengeul: Pavane
De Pavane is een trage gestileerde dans die door edelen werd uitgevoerd in de Middeleeuwen bij speciale gelegenheden aan het hof. Ik heb de naam Pavane gegeven aan deze sculptuur omdat de twee onderdelen een dansje met elkaar lijken uit te voeren, alsof de onderdelen op elkaar reageren.
Ze voeren samen een dialoog die over “dorst” lijkt te gaan.
Voor de kunstmanifestatie Nevengeul gebruik ik in deze assemblage zand en kiezelstenen die ik langs de rivier de IJssel heb gevonden.
PROTO Festival Zwolle
Van vrijdag 30 juni tot en met zondag 9 juli 2023 vindt in Zwolle de zesde editie van het PROTO Festival plaats. Studenten van creatieve mbo- en hbo-opleidingen tonen hun afstudeerwerk in de Spoorzone en op verschillende locaties in het centrum van Zwolle. Daarnaast zijn er tentoonstellingen, workshops, lezingen en andere festiviteiten.
Er is mij gevraagd om mijn sculpturen en assemblages te exposeren in een vitrine in de hal van de Stadkamer Zwolle aan de Burgemeester van Royensingel, langs de stadsgracht, in Zwolle.
(Stadkamer Centrum, Zeven Alleetjes 1a, 8011 CV Zwolle. Telefoon 038 421 7278)
Het thema van het PROTO Festival 2023 is ‘Moving Grounds’. De samenleving verandert en is voortdurend in beweging. De grond onder onze voeten is niet zo onveranderlijk als we graag zouden willen. Het thema ‘Moving Grounds’ sluit aan bij de IJsselbiënnale 2023 met het thema ‘Aarde – Bodem – Grond’.
Website: Proto Zwolle
Tafelsieraden
Mood Art: Peper & Zout
Die vrijheid die objecten in mijn assemblages krijgen, maken dat ik hiervoor de term “Mood Art” ben gaan gebruiken. De losse onderdelen van mijn assemblages zijn op verschillende manieren terug te leggen bij elkaar. Je kunt de onderdelen los van elkaar oppakken en in de hand betasten. Je kunt ze netjes naast elkaar terugleggen of je kunt ze juist zó terugleggen dat de objecten elkaar lijken op te zoeken. Een heel andere dynamiek dan twee identieke potjes die rechtop naast elkaar staan.
Tactiel
De tafelsieraden die ik maak, zijn bedoeld om te worden betast. De losse onderdelen kunnen in de hand worden genomen. Er kan mee worden gespeeld. Koud metaal, glas. Warm hout, leer.
Ook kunnen de losse onderdelen op verschillende manieren samen worden gelegd.
De stemming van de dag kan worden meegegeven aan het object; uitbundig en open of juist beschermd en gesloten.
Op één van mijn vele zoektochten naar materiaal, stuitte ik op een peper & zout-stel van roestvrij staal. Direct voelde ik de drang om er een houten sokkel voor te ontwerpen. De sokkel biedt een mogelijkheid om de vorm en het materiaal van de peper & zout vaatjes te accentueren. Maar het geeft ook de kans om het peper & zout stel meer vrijheden te geven in hoe ze zich tot elkaar verhouden. Niet alleen maar netjes naast elkaar in dezelfde houding maar vrij om andere houdingen aan te nemen. Tegen elkaar aan leunen, of juist van elkaar af.
Voor de rechtlijnigen onder ons. De houten sokkel is om te keren. Dan staat het peper & zout-stel netjes op een vlakke ondergrond.
Schaal op hout
Bij mijn vele zoektochten naar mooie materialen stuitte ik op een glazen schaal met een fascinerende vorm. Ik maakte voor de schaal een houten sokkel van rood Padouk-hout en vulde de schaal met helder gekleurde knikkers, maar ook met wit Visnes split (Noors graniet) en met halfedelstenen
San Baronto
Soms krijgt een werk een eigen naam als ik het wil opdragen aan een persoon of als het is verbonden aan een plaats ergens op aarde. Dit werk is verbonden aan de plaats San Baronto in Toscane, Italië.
Glazen Spijker
Eén van mijn favoriete sculpturen draagt de naam “Glazen Spijker”. Het bestaat uit een piramidevormig ruw stuk glas dat op zijn punt in een blok rood Padouk edelhout staat.
Het wekt het beeld op van een prehistorisch monument dat op schaal is nagebouwd.
Hartsteen
In de jaren nul van deze eeuw trouwde een vriendin van mij. Als huwelijkskado heb ik een grote kiezelsteen diagonaal doormidden laten zagen zodat de beide helften gedraaid en aan elkaar gepast een hartvorm opleveren. Een vierkant blok hout met een gladde holte er in uitgewerkt dient als sokkel.
Ook dit werk kan naar de stemming van de dag worden neergelegd in de vorm van een hart of (vandaag even niet) in de vorm van de oorspronkelijke kiezelsteen.
Steentijd
Eén van mijn favoriete sculpturen die ik heb gemaakt is een referentie naar de steentijd. Een grote kiezel van Scandinavisch graniet die vast zit in een stuk hout en op zijn plek gehouden wordt met leren veters.
Vanzelfsprekend probeer ik niet een bijl uit de steentijd na te bootsen, maar ik breng wel de materialen ervan samen in één object.
Recent werk
Archief
Stalen kandelaar.
Kiezelstenen.
Stalen cup. Padouk hout.
Houten sokkel.
Padouk houten sokkel.
Padouk hout. Halfedelstenen.
Padouk hout. Graniet split.
Padouk hout. Halfedelstenen.
Padouk hout. Knikkers.
Hardstenen kandelaar. Knikker.
Ik vind de sculpturen fantastisch.
Kunt u aangeven in welke prijsklasse ze zich bevinden. .?
Ik zou wel iets willen kopen.